اكتشف 6 قواعد ذهبية مثيرة حول العلم ؟


عندما نتحدث عن كرة القدم فإننا بالطبع نعلم قوانين اللعبة .. لكن لماذا حتى الآن لم نكتشف قوانين اللعبة في العلم ؟  


1. العلم له نهاية ؟ 

لو إنت بتدرس أي مجال علمي وحسيت إنك بمجرد انتهائك من شوية مواد إنك بكدا برنس في المجال ( إنت موهوم )
2. العلم له تخصص ؟

أنا غير متخصص في النقطة ده .. أنا جميل .. أنا عظيم ومش بفتي غير في تخصصي لكن الي مش جميل إنك تحس إنه التخصص شئ عظيم لأنه بيخليك تشوف مجالك من زاوية صغيرة جداًًً .. قارن بين واحد دارس تسويق بس وواحد تاني دارس تسويق وعلم نفس وإقناع !! وبين واحد دارس جولوجيا بس وواحد دارس جولوجيا وكيميا وفيزيا !!
وزي ما قال الفيلسوف نتيشيه .. المتخصص هو كائن مشوه الأعضاء لكن متعدد التخصصات هو كائن كامل الأعضاء ( لأنه بيقدر يشوف أفضل وأعمق )
[ كل معلومة بتدرسها خارج مجالك هتخليك تتعمق في مجالك الأصلي ]

3. العلم له سن ؟

ده أكتر حقيقة صادمة ليا ولناس كتير لما تعرف إنه ممكن تدرس لمدة 40 سنة في مجال وييجي حد بقاله 3-4 سنين في المجال أو أقل ويطلع اختراع جديد أو فكرة أقوى منك !
ساعتها مش تستغرب لأن الابتكار من ضمن (7) حجات ملهمش علاقة بالسن ..
4. العلم بالواسطة ؟

المثير للسخرية لما حد يحاول يخلي العلم زي الشغل .. يعني ممكن ابن فولان يشتغل بالواسطه لكن هل ممكن نصدق معلومة ونوافق عليها لمجرد إنه الي قالها الشيخ العلامة .. أو العالم الكبير .. أو الخ الخ الخ ( بالواسطة يعني ) ؟؟
[ العلم مفهوش واسطه ومش بيجامل حد .. العلم معياره الحجة والبرهان فقط ]

5. القاعدة الذهبية من وجهة نظري ‘‘ ثلاثية العلم ‘‘ ؟

-( مرحلة حافظ مش فاهم ) اكسب معلومات هنا إنت معاك ( معرفة )
- ( مرحلة البرنس ) اكسب معلومات + تجربة هنا انت معاك ( خبرة )
- ( مرحلة المبتكر ) اكسب معلومات + تجربة + ملاحظة
عشان كدا مش تستغرب لما تلاقي حد سنه صغير في مجال وبيبتكر فيه لأنه دايس بنزين على ‘‘ الملاحظة ‘‘ وبيسأل كتير ويحلل ويشك
( على سبيل المثال لو عملنا ده في علم التسويق هنكتشف العجب وقد ايه معلومات غلط وملهاش لازمة فيه ... هكلم قريب فيها )وعشان كدا بتشوف حد عنده 60-80 سنة ويتقمص لما يلاقي حد قد أحفاده بيعدل عليه هو هنا مش فاهم قوانين اللعبة ‘‘ الملاحظة هي بنزين الابتكار ‘‘ .
6. وفيه قواعد أخطر وأقوى .. محتاجة مقالات لوحدها ..


Comments

Popular posts from this blog

البداية : مصطلحات السهل الممتنع في التسويق وفاديم زيلاند !

حكاية أكسجين المشاريع ‘‘ الإقناع بأي فكرة بشكل لا يمكن رفضه ‘‘

السهل الممتنع في التسويق - البداية الحقيقية للنجاح في أي فكرة مشروع تخطر في ذهنك