الحكاية كاملة من أولها ( أكسجين المشاريع ) .


إعرف الحكاية من أولها ( أكسجين المشاريع ) 👇

بداية أكسجين المشاريع كانت غير مقصودة .. الي حصل إني بعد ما اتعلمت بزنس وكنت شغال بشكل متنقل في أكثر من وظيفة وكان هدفي الوحيد ‘‘ التعلم ‘‘ كان عندي هوس إني أتعلم إزاي نقدر نعلن عن أي فكرة بشكل صعب رفضه أو مقاومته ومن هنا بدأت أتعلم كل حاجه ليها علاقة بالإعلانات زي ( علوم الإقناع - التنويم بالإيحاء - التنويم الضمني ... ) .

المهم اكتشفت ساعتها معلومة غيرت تفكيري تماما إنه (الإعلانات المباشرة ) الناس بتخاف منها لأنه زمان في السبعينات كان لما يظهر إعلان الناس كانت تتفرج عليه بحماس وحب لكن بعد كدا بسبب زيادة عدد الشركات بالتالي الإعلانات بقيت زي الفايرس الي انتشر في كل مكان .. وده السبب إنه الناس بقى عندها رابط ذهني بين ( إعلان = نصب )

واكتشفت إنه ناس حاولت انها تلاقي الحل زي ‘‘ سيث جودين ‘‘ وابتكر أسلوب اسمه purple cow ( البقرة البنفسجية ) و أسلوب content marketing ( التسويق بالمحتوى ) وده كان من وجهة نظري البهارات مش الحل الكامل !

اكتشفت اننا في زمن جديد والناس بدأت مش تهتم بالإعلانات وكمان تشوفها نصب ساعتها خطر في ذهني سؤال عبقري ( ازاي نعلن للناس بدون ما تحس إنه إعلان ونحقق النتايج الي عايزينها ؟ّ! ) ايه اللغبطة ده صح ؟ يعني ازاي اعملك إعلان ونت تشوفه وتحس إنه مش إعلان لكن أوجهك للحاجه الي انا عايزها ؟ وكان الإجابة على السؤال ده استمرت تقريبا 6 شهور في البحث والتطبيق العملي .

وكنت عامل لوحة كبيرة وبكتب فيها كل الاكتشافات وكانت أشبه بخريطة كنز ..
وفي النهاية وصلت للورقة الي قدامكم دلوقتي وطبعا كل أسلوب فيها ليه ( تعريف + خطوات + أمثلة + تدريبات ) عشان تقدر تتقنهم واكتشفت إنه فيه قواعد عملية صارمة بتحكم تنفيذ الأساليب ده زي (

والسبب الي يخليني أكون واثق من قوة الأساليب الإعلانية ده إني شوفت عشرات الشركات العربية والأجنبية وكتشفت إنه الشركات الفاشلة هي الي بتستخدم الإعلانات المباشرة ( الصارم - المكشوف - الدجال .. ) والشركات الناجحة هي الي بتستخدم الإعلانات الغير مباشرة ( النجم - المسالم - الرعد - الملاك .. )و لأول مره تقدر تعرف تأثير إعلانك على نفسية الناس وازاي توصلهم لنتيجه ما أياً كانت ( ده حاجه مش عادية ) ده سحر حقيقي .

يعني سر نجاحنا في وقت قياسي في ( Bee Network ) بنستخدم إعلانات ‘‘المسالم والمفكر والنجم ‘‘ بشكل مُرَكزْ .
وسر نجاح شركة Apple ( آبل ) بتستخدم إعلانات ‘‘ الملاك والمفك ‘‘ بشكل مُرَكزْ .

والناس الي معاها أكسجين المشاريع في أنحاء الوطن العربي اكيد عارفين إنه في المقالة ده استخدمت ( إعلان الملاك والرعد ) والسر هنا إنه كل ما بتستخدم الإعلانات ده بشكل متكرر وثابت بتحقق نتائج عظيمة في مشروعك .
( كلم فريق العمل ( 00201113489797 ) واتس آب ) .

Comments

Popular posts from this blog

البداية : مصطلحات السهل الممتنع في التسويق وفاديم زيلاند !

السهل الممتنع في التسويق - البداية الحقيقية للنجاح في أي فكرة مشروع تخطر في ذهنك

حكاية أكسجين المشاريع ‘‘ الإقناع بأي فكرة بشكل لا يمكن رفضه ‘‘